OBSERWATOR

Miejsce, w którym pracownicy naukowi, prawnicy mogą zamieszczać swoje opinie, skierowane do szerszego niż tylko prawnicy, grona odbiorców, stanowiące oceny prawne co do tworzonych zmian legislacyjnych: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Nie ukrywam, że jestem mocno zdziwiony ostatnim posunięciem Prezesa Trybunału Konstytucyjnego. Oczywiście Trybunał jest uprawniony, podobnie jak każdy sąd, do „zdjęcia” sprawy z wokandy.

 

Dr hab. Barbara Mikołajczyk, prof. nadzw. UŚ

Obecna sytuacja polityczna w Polsce i zmiany prawa (ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, służbie cywilnej, mediach publicznych) budzą zainteresowanie instytucji międzynarodowych oraz zagranicznych mediów. Politycy wyrażają zazwyczaj „zaniepokojenie” zagrożeniem demokracji w Polsce, a różne gremia europejskie mają debatować na ten temat. Co to oznacza w praktyce? Jakie mogą być konsekwencje dla Polski na forum światowym i europejskim? Czy prawo międzynarodowe i prawo UE dysponują mechanizmami wymuszającymi demokrację? Czy i jak państwo może zostać ukarane za wprowadzanie niedemokratycznych lub co najmniej zmian demokratycznie wątpliwych? Czy demokracja we współczesnym prawie międzynarodowym „jest obowiązkowa”?

 

prof. zw. dr hab. Teresa Dukiet-Nagórska

Na swoim blogu eurodeputowany Janusz Wojciechowski wyraził pogląd, iż niedopuszczenie do orzekania sędziów zaprzysiężonych przez Prezydenta RP oznaczać będzie popełnienie przestępstwa z art. 224 § 2 k.k. – co usprawiedliwia jego zatrzymanie na podstawie art. 196 zdanie drugie Konstytucji, przewidującym interwencję o tym charakterze w przypadku ujęcia na gorącym uczynku przestępstwa.

 

dr hab. Mariusz Jagielski

Jakie są relacje pomiędzy wolą narodu-suwerena a państwem prawa? Jak wkomponowana jest wola większości, która wygrała wybory, w państwo prawa? Co to znaczy, że państwo prawa jest demokratyczne?